Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 236 359 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Zdjęcia w galeriach.


Praca na medal ;)

niedziela, 07 kwietnia 2013 19:10

 

Prosiliście o pokazanie pracy, która wygrała ogólnopolski konkurs. Oto ona ;)

 

 


Podziel się
oceń
3
2

komentarze (7) | dodaj komentarz

Spotkajmy się w połowie drogi!

czwartek, 04 kwietnia 2013 12:36

Spotkałam sie jakiś czas temu z bardzo mądrym tekstem na jednej ze stron dyskusyjnych o autyzmie. Pozwoliłam go sobie (w miarę swoich możliwości) przetłumaczyć. Bo to naprawdę bardzo ważne, żeby spotkać się w połowie drogi.

 

"Spotkajmy się w połowie drogi. Doceniaj mnie, jeśli chcesz zostać doceniony przeze mnie".

Tak bardzo spieszymy się z pomocą dzieciom z autyzmem, że często "uczymy" zanim "zrozumiemy". Z przysłowiowego "automatu" zakładamy, że wiemy co jest dla nich dobre, zanim je tak naprawdę zrozumiemy. Chcemy, żeby one słuchały nas, zanim my zaczniemy je słuchać. Chcemy, żeby się dostosowały zanim dostrzegą wartość tego, do czego powinny się w naszym rozumieniu dostosować. Uczymy je niewyobrażalnie dużej ilości umiejętności, zachowań, często bez nauczenia ich wpierw pewnych funkcji prowadzących do zrozumienia wartości tego, czego ich uczymy. Musimy najpierw zrozumieć i uwiarygodnić to jak dzieci autystyczne widzą świat, zanim zaczniemy je uczyć i zmieniać.


Wielu profesjonalistów i terapeutów pomaga szybko nadganiać i usprawniać deficyty bez skupienia się na ich mocnych stronach i talentach. Identyfikujemy to, czego nie lubimy albo to czego pragniemy, zamiast ocenić to, czego one potrzebują i pragną. Musimy spotkać się z nimi w połowie drogi; zrozumieć jak funkcjonują, komunikują się, potem pozwolić im naprowadzić nas na to jak powinniśmy je uczyć. Uczymy je często jak mówić zanim nauczymy je jak powiązać fakty, opowiadać. Uczymy je schematów socjalnych zanim nauczymy je funkcjonalnych wartości tych relacji. Uczymy je "wyglądać jak my" (chodzi na przykład o kontakt wzrokowy) bez nauczenia jaką wartość ma dla innych dzielenie się informacjami, emocjami i ekspresja. Uczymy je mówić zamiast komunikowania się.


Mówimy o nich, że maja deficyt teorii umysłu, nie znają empatii, nie mają umiejętności odczytywania intencji, uczuć, perspektyw, myśli. Jednocześnie ignorujemy to co myślą, czują i jakie mają perspektywy. Zmuszamy je do uczenia się "prawidłowego zachowania" zanim zrozumiemy co oznacza ich zachowanie. Musimy zastanowić się nad tym co jest dla nich ważne i ugruntować to w wiedzy, którą chccemy im przekazać i nauczyć. Często uczymy je po prostu rzeczy, które dla nich nie mają obecnie wartości.


Musimy najpierw słuchać i szanować zanim będziemy oczekiwać tego, że one będą słuchać i szanować to, czego chcemy je nauczyć. Uczymy je naszego sposobu myślenia i działania, bycia "jak my" bez zrozumienia i poszanowania "ich własnej drogi". Często jesteśmy mniej elastyczni i bardziej nieugięci niż one; mniej empatyczni i wyrozumiali. Spotkajmy się z nimi w połowie drogi. Zawsze najpierw zrozumieć, docenić i uprawomocnić zanim spróbujemy asystować i prowadzić (zmieniać). Docenić wpierw ich świat zanim zaczniemy uczyć je doceniać nasz. Zostać najpierw partnerem w tych działanich, żeby zostać w przyszłości przewodnikiem godnym zaufania. Dzieci autystyczne będą z radością podążały za nami kiedy będą się czuły zrozumiane, doceniane i dowartościowane. Pozwólmy im spotkać się z nami w połowie drogi i pomóżmy zbudować most pomiędzy "dwoma światami" Możemy wzajemnie się doceniać i uczyć od siebie. Skupmy się mniej na tym, żeby je zmieniać a więcej na wzajemnym rozwijaniu się, uczeniu i dorastaniu. Obie strony będą wtedy mocniejsze, madrzejsze i szczęśliwsze!


Podziel się
oceń
11
1

komentarze (14) | dodaj komentarz

Brawo Princessa!!!

czwartek, 04 kwietnia 2013 9:41
Zimo idź już sobie ;( !!!
A tak a propos zimy. Jakiś czas temu nauczycielka Soni wysłała jej pracę na konkurs plastyczny zorganizowany przez Przedszkole Specjalne działające przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Tarnowie. Był to ogólnopolski konkurs "Pani Zima" dla dzieci z niepełnosprawnością, zaburzeniami rozwojowymi (z placówek specjalnych, integracyjnych). Przed świętami konkurs rozstrzygnięto. Princessa zajęła I miejsce!!! Kto dumny komentuje, lajkuje, macha rękoma i nogami! Zezwala się też na tworzenie transparentów i głośne okrzyki triumfalne.
 
PS. Mogliby tylko większą uwagę zwracać na poprawność nazwisk. Tak z szacunku chociażby...

 


Podziel się
oceń
3
1

komentarze (10) | dodaj komentarz

Zdjęcia w galeriach.


czwartek, 30 marca 2017

Licznik odwiedzin:  1 748 315  

Lubię to

Kalendarz

« kwiecień »
pn wt śr cz pt sb nd
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Galerie

O moim bloogu

1 na 150 dzieci rodzi sie z objawami autyzmu, autyzmem, ASD. I moje jest tym wybranym... Autystyczna mama - brzmi dumnie? Dlaczego nie... Zwłaszcza jeśli walczy z chorobą :)

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 1748315
Wpisy
  • liczba: 355
  • komentarze: 3227
Bloog istnieje od: 2774 dni

Autyzm newsletter